10 الگوی پرایس اکشن که حتما باید بشناسید | قسمت دوم

10 الگوی پرایس اکشن که حتما باید بشناسید | قسمت دوم
الگوهای پرایس اکشن از مهم ترین ابزارهای تحلیل تکنیکال می‌باشند، در قسمت قبل این مقاله 5 مورد از این الگوها مورد بررسی قرار گرفتند. در مقاله حاضر 5 مورد دیگر مورد بررسی و مطالعه قرار می گیرند.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

10 الگوی پرایس اکشن که حتما باید آنها را بشناسيد

در مقاله 10 الگوی پرایس اکشن که حتما باید بشناسید | قسمت اول  با 5 مورد از پر کاربرد ترین الگوهای پرایس اکشن آشنا شدیم در ادامه به بررسی 5 مورد پر کاربرد دیگر می پردازیم.

 

6- الگوی Three­-Bar Reversal

الگوی Three­-Bar Reversal

 

چه شکلی است؟

شکل ظاهری نوع صعودی این الگو به ترتيب زیر است:

  1. ­یک کندل نزولی
  2. یک کندل دارای Lower High و Lower Low می باشد. در واقع سایه بالایی این کندل از High کندل قبلی پایين تر است و در عين حال سایه پایينی این کندل نيز از Low کندل قبلی پایين تر می باشد.
  3. یک کندل صعودی که Low آن بالاتر از Low کندل دوم است. کندل سوم همچنين بالاتر از High کندل دوم بسته می شود.

 

شکل ظاهری نوع نزولی این الگو به ترتيب زیر است:

  1. ­یک کندل صعودی
  2. یک کندل دارای Higher High و Higher Low می باشد. در واقع سایه بالایی این کندل از High کندل قبلی بالاتر است و در عين حال سایه پایينی این کندل نيز از Low کندل قبلی بالاتر می باشد.
  3. ­یک کندل نزولی که High آن پایين تر از High کندل قبلی باشد و زیر Low کندل قبلی بسته شود.

 

به چه معناست؟

این الگو نقطه چرخش بازار را نشان می دهد. در مقایسه با سایر الگوها بازگشتی٬ این الگو حالت محافظه کارانه تری داشته و با سه کندل سعی در مجاب کردن تریدرها دارد. در این الگو از کندل سوم برای تایيد تغيير جهت بازار استفاده می شود

 

چگونه بر اساس این الگو ترید کنيم؟

بالای آخرین کندل الگوی Bullish Three­-Bar Reversal اقدام به خرید می کنيم.

پایين آخرین کندل الگوی Bearish Three­-Bar Reversal اقدام به فروش می کنيم.

مثال الگوی Three­-Bar Reversal
مثال الگوی Three­-Bar Reversal

 

7- الگوی Three-­Bar Pullback

الگوی Three-­Bar Pullback

 

چه شکلی است؟

پيدا کردن این الگو در اکثر موارد ساده است. این الگو نيز مانند سایر الگوهایی که در این مطلب به آنها پرداختيم شامل دو نوع صعودی و نزولی می باشد.

نوع صعودی این الگو شامل یک کندل صعودی و سه کندل متوالی نزولی می شود که مانند تصویر بالا هستند. (Bullish Three-­Bar Pullback)

اما حالت نزولی این الگو دقيقا برعکس شکل صعودی آن است. در اینجا ابتدا یک کندل نزولی و سپس سه کندل صعودی متوالی داریم.(Bearish Three-­Bar Pullback)

 

به چه معناست؟

هنگامی که بازار به شکل روند دار حرکت می کند٬ گاهی اوقات به سطوحی که ميشکند پولبک می کند. در واقع کندل اول این الگو که قوی تر می باشد٬ شکست سطح مورد نظر را انجام می دهد و سه کندل بعدی پولبک را تکميل می کنند. هنگامی که ما بتوانيم این الگو را تشخيص دهيم٬ می توانيم با درصد اطمينان بالایی بگویيم که روند قبلی ادامه خواهد یافت.

 

چگونه بر اساس این الگو ترید کنيم؟

در یک روند صعودی باید منتظر بمانيد تا سه کندل نزولی متوالی را ببينيد. سپس بالای اولين کندل صعودی بعد از سه کندل مذکور٬ اقدام به خرید کنيد.

در روند نزولی ابتدا باید سه کندل صعودی متوالی را شناسایی کرده و سپس زیر اولين کندل نزولی بعدی اقدام به فروش کنيد.

مثال الگوی Three-­Bar Pullback
مثال الگوی Three-­Bar Pullback

 

8- الگوی Inside Bar

الگوی Inside Bar

 

چه شکلی است؟

در این الگو ما دو کندل داریم که کندل دوم باید به صورت کامل توسط کندل قبلی پوشش داده شود. به عبارت دیگر، کندل دوم باید دارای High و Lowهایی پایين تر از High و Lowهای کندل اول باشد. دقيقا مانند چيزی که در تصویر بالا مشاهده می کنيد.

 

به چه معناست؟

این الگو به نوعی نشان دهنده مکث موقت در قيمت و نوسانات است. در این زمان بازار حجم معاملات کمتری را شاهد است و این باعث می شود تا کندل دوم در داخل محدوده کندل اول قرار گيرد. توجه داشته باشيد که این یک مکث موقت است و نشانه واضحی از قدرت در یک جهت خاص را نشان نمی دهد.

 

چگونه بر اساس این الگو ترید کنيم؟

در این الگو باید آماده باشيد تا در هر جهتی ترید خود را انجام دهيد. چون ما دقيقا نميدانيم بازار به کدام سمت خواهد رفت و از این رو باید آمادگی حرکت در هر دو جهت را داشته باشيم.

  1. باید دو سفارش آماده اجرا را در هر دو طرف این الگو قرار دهيد. چون ممکن است بازار به هر سمتی بریک آوت کند. بنابراین یک دستور Buy-Stop را در بالای High این الگو قرار می دهيم و همچنين یک دستور Sell-Stop را نيز در پایين Low این الگو قرار خواهيم داد. هنگامی که یکی از این دو دستور فعال شد٬ دستور دیگر را غير فعال کنيد.
  2. می توانيد بر اساس روند فعلی بازار فقط در جهت خرید یا فروش وارد شوید.
  3. می توانيد منتظر بریک آوت این الگو باشيد و سپس در جهتی که شکست غلط اتفاق افتاده اقدام به معامله کنيد.

 

مثال الگوی Inside Bar
مثال الگوی Inside Bar

 

9-الگوی Outside Bar

الگوی Outside Bar

 

چه شکلی است؟

این الگو دقيقا برعکس الگوی قبلی یعنی Inside Bar است. در این الگو٬ این کندل دوم است که باید کندل اول را به صورت کامل پوشش دهد. در واقع کندل دوم بای دارای High و Lowهایی بالاتر از High و Lowهای کندل اول باشد.

 

به چه معناست؟

این الگو نشان دهنده نوسانات و زیادتر شدن حجم معاملات به صورت کوتاه مدت است و نشان می دهد که در هر دو جهت بازار قدرت وجود دارد. در اکثر موارد مشخص نيست که خریداران یا فروشندگان بر بازار مسلط می شوند. اما چيزی که مشخص است٬ زیاد شدن نوسانات بازار می باشد

 

چگونه بر اساس این الگو ترید کنيم؟

به منظور مشاهده یک بریک آوت صبر کنيد. هنگامی که بریک آوت را مشاهده کردید٬ وارد معامله شوید. مخصوصا هنگامی که این الگو در نزدیکی سقف یا کف خود بسته می شود.

مثال الگوی Outside Bar
مثال الگوی Outside Bar

 

10- الگوی NR7

الگوی NR7

چه شکلی است؟

برای تشکيل این الگو به 7 کندل نياز است. در صورتی که آخرین کندل دارای کوچکترین رنج نسبت به شش کندل قبلی باشد٬ می توانيم بگویيم که الگوی NR7 شکل گرفته است. (رنج کندل در واقع اختلاف بين بالا و پایين یک کندل است).

 

به چه معناست؟

مانند الگوی Inside Bar، این الگو نيز نشان دهنده کاهش نوسانات در بازار است. در الگویی مثل Inside Bar٬ کاهش نوسانات فقط توسط یک کندل نشان داده ميشد. اما در الگوی NR7 این کاهش نوسانات با 7 کندل نشان داده می شود و بيانگر این است که این الگو نشان دهنده کاهش نوسانات به شکل قدرتمندتری است.

در حالی که الگوی Inside Bar نشان ميداد که قدرت در هيچ یک از دو جهت وجود ندارد٬ اما الگوی NR7 ممکن است به سمت بالا یا پایين حرکت کند. در این موارد٬ NR7 یک رنج قيمتی را با کاهش نوسانات نشان می دهد. در نهایت وقتی که قيمت به شدت تحت فشار باشد (که NR7 این موضوع را به خوبی نشان می دهد)٬ این هشدار برای ما صادر خواهد شد که باید منتظر یک حرکت انفجاری در قيمت باشيم.

 

چگونه بر اساس این الگو ترید کنيم؟

اگر روند صعودی بود٬ بالای High آخرین کندل این الگو اقدام به خرید می کنيم.

اگر روند نزولی بود٬ پایين Low آخرین کندل این الگو اقدام به فروش می کنيم.

 

آیا با دانستن الگوهای پرایس اکشن میتونیم ترید کنیم؟

جواب این سوال خیر هست، همانطور که هیچ دانشجوی معماری با یک کلاس درس نمی تواند نقشه یک ساختمان را رسم کند، هیچ شخصی با دانستن الگوهای پرایس اکشن و حتی بیشتر از آن نمی تواند تریدر موفقی باشد.

راز موفقیت در این مسیر تلاش، پشتکار و آموختن مستمر است، مسیری که برای بعضی تریدرهای موفق 5 تا 10 سال به طول می انجامد.

اما شما می توانید با استفاده از تجربه این تریدر های موفق این مسیر چند ساله را میانبر زده و به موفقیت برسید، ما در مجموعه HoseinFX با تجربه 15 ساله در بازار فارکس، سرمایه گذاری در حساب PAMM را به شما پیشنهاد می کنیم، در این حساب شما با سرمایه حداقلی 50 دلاری می توانید سرمایه گذار شوید و عملکرد مجموعه ما را بررسی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *