لوریج یا اهرم در فارکس چیست؟ + مزایا و معایب

اهرم در فارکس
اهرم در فارکس، یکی از مهم ترین مسائلی می‌باشد که هر تریدری باید در مورد آن آگاه باشد. استفاده از اهرم مانند شمشیر دو لبه است، همانطور که سود شیرینی به همراه دارد می‌تواند منجر به از دست رفتن سرمایه شما شود.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

اعتبار لِوِرِیج (Leverage) و یا اهرم در فارکس به چه معناست و چگونه عمل می‌کند؟

برای اینکه این موضوع را بهتر درک کنیم، در ابتدا بدانیم که معنی لوریج و یا همان اهرم در فارکس چیست؟

فرض کنید با موجودی سرمایه ۱۰۰۰ دلار، می‌خواهید به معامله در بازار سهام آمریکا بپردازید. حداکثر مبلغی که برای خرید سهام می‌توانید خرج کنید نمی‌تواند از مقدار موجودی شما بیشتر شود. اما با اهرم یا همان لوریج این موضوع امکان‌پذیر است.

 

به این‌ترتیب، کارگزاران بازار فارکس(بروکرها) به شما به میزان دلخواهتان اعتبار خواهند داد که شما با آن می‌توانید تا چند برابر سرمایه‌تان به معامله بپردازید. این میزان اعتبار می‌تواند از ۳ برابر شروع و تا چند هزار برابر نیز ادامه داشته باشد. برای مثال وقتی با اهرم ۱:۱۰۰۰ معامله می‌کنید، شما قادر خواهید بود تا ۱۰۰۰ برابر موجودی خودتان نیز معامله کنید.

 

به عبارت دیگر، شما برای یک معامله ۱۰۰۰ دلاری فقط به ۱ دلار موجودی حساب نیاز دارید. لذا میزان سود و یا ضرر شما نیز به همان میزان در موجودی (مانده‌ حساب) شما تأثیر خواهد گذاشت.

 

توجه:

استفاده از اهرم در فارکس به همان اندازه که در ابتدا جذاب است، می‌تواند خطرناک نیز باشد!!

 

ریسک لوریج و اهرم فارکس

داشتن لوریج چگونه ریسک کار ما را افزایش می‌دهد؟

وقتی شما با لوریج یک معامله را باز می‌کنید، همان‌طور که توضیح دادیم میزان سود و ضرر شما به همان میزان در مانده‌حساب شما ضرب و تأثیر آن نیز به‌صورت لحظه‌ای در بالانس شما لحاظ خواهد شد. این نکته زمانی‌که شما در سود باشید مسئله خوبی به‌نظر می‌رسد.

اما واقعیت این‌است که شما هیچ‌وقت نمی‌توانید در معاملات خود، همواره از ابتدای زمانِ باز شدن معامله در سود بروید. پس تا زمانی‌که معامله شما در ضرر است، این مقدار ضرر از مانده‌حساب شما کسر خواهد شد. لذا از آنجایی‌که میزان ضرر شما به هیچ ‌عنوان نمی‌تواند از مانده‌حساب فراتر برود، زمانی‌که این اتفاق می‌افتد، بروکر(کارگزار) کل موجودی شما را به‌عنوان تسویه ضرر معامله ضبط می‌کند که به اصلاح حساب معامله‌گر کال‌مارجین می‌شود.

به همین منظور، معامله‌گرانی که از لوریج استفاده می‌کنند می‌بایست تسلط کافی بر روی این ابزار معاملاتی داشته باشند و همچنین از مدیریت سرمایه قوی نیز برای کنترل میزان سود و ضرر خود برخوردار باشند.

امروزه در قوانین جدید رگولاتوری‌های اروپا و همچنین رگولاتوری CySEC، ارائه اهرم بالا ممنوع شده و مقدار آن تا سقف ۱:۵۰ محدود شده است. اما در بروکرهایی که به کشورمان خدمات می‌دهند، به دلیل استفاده از شعب کشورهای آفشور (کشورهایی که در آنها شرکت‌ها معاف از مالیات هستند و تابع قوانین پولی و بانکی آمریکا نیز نیستند.) هنوز قادر به ارائه اهرم حداکثری تا سقف‌های معین هستند.

 

میزان اهرم در بروکرها

اهرم در بروکرهای مختلف متفاوت می‌باشد و هر کدام از بروکر ها برای هر کدام از حساب های خود حداکثر میزان اهرم خاصی را در نظر می گیرند که شما با مشاهده صفحه بروکرهای سایت ما می‌توانید از میزان اهرمی که هر بروکر در هر کدام از حساب های خود ارائه می‌دهد، آگاه شوید.

توجه داشته باشید، با توجه به استراتژی و مدیریت سرمایه‌ای که برای خود در نظر میگیرید بسیار مهم است که به بروکر و مدل حساب مناسب انتخاب کنید.

برای مثال در بروکر Alpari حداکثر میزان اهرمی که ارائه می‌شود، 1:3000 است اما در بروکر Inveslo  این میزان 1:2000 می‌باشد و در بروکر Errante حداکثر اهرم 1:500 است.

 

مزایا و معایب اهرم در فارکس

تا اینجا به بررسی اهرم یا لوریج در فارکس پرداختیم در ادامه به طور خلاصه مزیت و عیب استفاده از اهرم را ذکر می کنیم.

مهم‌ترین مزیت استفاده از اهرم در معاملات فارکس، امکان باز کردن معاملات به میزان چندین برابر سرمایه اصلی می‌باشد، این مساله منجر به افزایش سود دریافتی در معاملات نیز می‌شود.

باز کردن معامله با ظرفیت بیشتر از سرمایه همانطور که می تواند سود چند برابری داشته باشد، در طرف مقابل به راحتی منجر به از دست رفتن سرمایه نیز می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *