تاثیر جنگ فلسطین – اسرائیل بر بازار فارکس چیست؟

تاثیر جنگ فلسطین - اسرائیل بر بازار فارکس چیست؟
در این مقاله تاثیر جنگ فلسطین و اسرائیل را بر روی بازار فارکس و بازارهای جهانی بررسی می‌کنیم. تاثیر تشدید درگیری را می‌توان در تغییر قیمت نفت خام و قیمت دلار و یورو مشاهده کرد.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

جدیدترین جنگ فلسطین و اسرائیل از روز شنبه 7 اکتبر و با تعطیلی بازارها آغاز شد. که به خاطر تعطیل بودن بازار در هنگام این خبر برخی اثرات بر روی معامله‌گران از بین رفته است، اما برخی از ترس‌های اولیه از درگیری گسترده‌تر در خاورمیانه برطرف نشده است. با این حال به طور کلی ظهور یک وضعیت ژئوپلیتیکی مانند این ناگزیر بر بازارها و به ویژه نرخ ارز در سراسر جهان تأثیر می گذارد.

اولین واکنش به جنگ فلسطین – اسرائیل: تورم

با توجه به قرار گرفتن جنگ فلسطین و اسرائیل در خاورمیانه جای تعجب نیست که قیمت نفت خام در اولین ساعات معاملات روز دوشنبه افزایش یافت. برنت به بیش از 88 دلار در هر بشکه افزایش یافت، اما برخی از این افزایش ها با ادامه معاملات کاهش یافت. اوپک پلاس موافقت کرد که محدودیت‌های تولید کنونی خود را حفظ کند و نگرانی‌ها در مورد کاهش بیشتر این کارتل را از بین برد. اسرائیل خودش یک تولیدکننده عمده نفت نیست و اگر درگیری به اطراف غزه محدود شود، قیمت نفت خام ممکن است عادی شود.

موضوعی که برخی از تحلیلگران را نگران می کند، زمینه گسترده تر آن است. قبل از شروع جنگ فلسطین و اسرائیل، شایعاتی وجود داشت که آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی به یک پیشرفت دیپلماتیک نزدیک شده اند. این توافق حاکی از آن بود که عربستان سعودی اسرائیل را به عنوان یک کشور به رسمیت می شناسد و تولید نفت خام را افزایش می دهد. با توجه به اینکه در حال حاضر پادشاهی عربستان رسماً در کنار آرمان فلسطین قرار دارد، این درگیری ممکن است به این معنا باشد که این توافق به هم خورده است.

خطرناک است، اما نه زیاد

افزایش قیمت نفت، شبح تورم را به ویژه برای ایالات متحده و اروپا باز خواهد گرداند. در حالی که تورم اصلی ایالات متحده به کاهش خود ادامه داده است، تورم نمایشی در حال افزایش است و در نهایت می تواند به نرخ اصلی برسد و فشار را بر روی فدرال رزرو افزایش دهد. وضعیت مشابهی در اروپا دیده می شود، جایی که بانک مرکزی اروپا قول داده است که نرخ ها را افزایش ندهد تا به اقتصاد نوپا آسیبی نرسد. اما افزایش هزینه‌های انرژی می‌تواند بر تورم اصلی فشار بیاورد، زیرا هزینه‌های بالاتر به اقتصاد آسیب می‌زند و به طور بالقوه یورو را تضعیف می‌کند.

حتی با قوی‌تر شدن دلار، طلا نیز شاهد افزایش قیمت بود. این معکوس پویایی اخیر بود که در آن بازدهی بالاتر باعث می شد طلا به عنوان یک سرمایه گذاری جذابیت کمتری داشته باشد. اگرچه حرکت به سمت پناهگاه های امن ممکن است کوتاه مدت باشد، اما اگر عواقب جنگ فلسطین و اسرائیل در حال گسترش نباشد. از بین رفتن ریسک گریزی می تواند منجر به تضعیف دلار و طلا شود، اما در عین حال با نگرانی سرمایه گذاران در مورد نحوه پرداخت بدهی های رو به رشد ایالات متحده، افزایش بازدهی را به همراه خواهد داشت.

کدام دلار بیشترین سوددهی را دارد؟

صادرات اصلی کانادا نفت خام است که طبیعتا دلار آن را به یکی از نامزدهای احتمالی برای سود بردن از قیمت های بالاتر نفت خام تبدیل می کند. اما کانادا در درجه اول به ایالات متحده صادرات دارد که کمتر تحت تأثیر وضعیت خاورمیانه قرار می گیرد. اروپا آسیب پذیرتر است، که به شدت متکی به واردات نفت خام از کشورهایی است که می توانند درگیر جنگ فلسطین و اسرائیل شوند، به ویژه مصر، که تنگه سوئز را کنترل می کند، یک مرکز بزرگ حمل و نقل نفت خام که به اروپا می رود.

ایالات متحده همچنین یک صادر کننده خالص انرژی است و مقدار قابل توجهی از صادرات نفت خام و گاز طبیعی را به اروپا ارسال می کند. وقفه در عرضه از خاورمیانه به احتمال زیاد می تواند بر اروپا تأثیر بگذارد و تقاضا برای انرژی از ایالات متحده را افزایش دهد و به نفع دلار آمریکا باشد، حتی بیشتر از کانادا که مقادیر قابل توجهی نفت خام را نه به اروپا و نه به چین صادر نمی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *