صفر تا 100 تاریخچه فارکس + نحوه شکل گیری

تاریخچه فارکس
بررسی تاریخچه و نحوه شکل گیری یک مساله برای درک بهتر آن مساله به ما کمک می کند، به همین علت در این مقاله نحوه شکل گیری و تاریخچه فارکس را مورد بررسی قرار می دهیم. پیشینه بازار فارکس به بیش از 150 سال گذشته باز می گردد و با پیشرفت تکنولوژی و صنایع در عصر های متفاوت دست خوش تغییرات زیادی شده است.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

تاریخچه فارکس از آغاز

برای بررسی تاریخچه فارکس ابتدا باید با تاریخچه معاملات در دنیا آشنا شویم به این منظور باید با نحوه شکل گیری معاملات و در ادامه انگیزه های تغییر معاملات و نحوه تجارت را بررسی کنیم.

 

تاریخچه بازارها و سرمایه گذاری

برای آشنایی با تاریخچه فارکس به زمان های بسیار دور و دوران شکل گیری اولین اجتماعات بشری رجوع می کنیم.

در سالیان بسیار دور، مردم یک جامعه به چند دسته تقسیم می شدند و این دسته بندی براساس طبقه اجتماعی بود. دسته­ای از افراد خودشان دارای کار و فعالیت بودند. این افراد مانند یک کارآفرین بودند. افراد دیگر برای آنان کار می­کردند ولی سطح مالی مناسبی نداشتند.

 

هرکس پول یا سکه خود را در قُلک و یا زیر بالشت خود مخفی می­کرد. اما در آن زمان کسی در این اندیشه نبود که با این پول می­توان کارهای بسیار زیادی را انجام داد. مثلا کسب­و­کارهایی راه­اندازی کرد، افراد نابغه­ای را تربیت کرد. افراد صاحب کسب­و­کار، پول خود را خرج می­کردند و مبلغ اضافی را زیر بالشت خود نگهداری می­کرد یا زمین خریداری می­کرد.

 

برخی افراد نیز در بازار تجارت می­کردند. یعنی کالایی را خریداری می­کردند و وقتی گران می­شد، می­فروختند. آنها با خرید و فروش برنج، گندم یا سایر کالاها تجارت می­کردند. آنها هم دارای پول زیادی بودند، اما اهل نگهداری در قلک و زیر بالشت نبودند. آنها از دید و تصور خودشان سرمایه­گذاری می­کردند.

 

پس از چندین دوره، افراد سرمایه ­گذار ایده­هایی ارائه دادند و تجارت راه­اندازی کردند. تاجران این ایده را عملی کردند که پول خود را به افرادی که برای کار خود نیاز دارند بدهند تا با آن کار کنند و درآمد بیشتری کسب کنند. با این کار سود این درآمد نیز به تاجران می­رسید. با رشد کسب­و­کار، آنها هم سود می­کردند. اما با ورشکستگی کسب­و­کار، پول آنها هم بدون هیچ تضمینی از دست می­رفت. البته، در این میان، برخی کارآفرینان نیز کلاهبرداری می­کردند و پس از دریافت پول، ناپدید می­شدند.

 

شکل گیری بازار بورس

پس از کلاهبرداری عده ­ای سودجو از این گونه معاملات، حکم ممنوعیت این نوع شراکت صادر شد. اما پس از مدتی، بازارهایی پدیدار شدند که در آنها، سهام کارآفرینان عرضه می­شد. تجار و افراد عادی، سهام خریداری می­کردند. این بازار، امروزه در سرتاسر دنیا رایج شده و بازار بورس نام گرفته است.

مثلا فرض کنید شرکت اپل یا گوگل به­عنوان کارآفرین بود و برای گسترش و پیشرفت شرکت خود، به پول زیادی نیاز داشت. بنابراین، سهام خود را در بازار بورس عرضه می­کرد و مردم و تجار با خرید سهم آنها، برگه شراکت دریافت می­کردند.

با این کار، شرکت در هر سال، سودی از درآمد خود را به آنها می­داد و اگر شرکت فاقد درآمد بود و قیمت صفر شد، شرکا ورشکست می­شدند. یا قادر بودند سهام خود را به دیگران بفروشند. اما چنین بازاری صدها سال پیش برقرار بود. این بازار ایرادات و ضعف­های زیادی داشت.

 

امروزه این بازار با قدمتی چند صدساله، در تمام دنیا وجود دارد. مردم امروز در این بازار سهام­های شرکت های مختلف را با یکدیگر خریدو فروش می­کنند.

مثلاً برخی افراد نسبت به آینده شرکت اپل و گوشی­های آیفون نظر مثبتی دارند. درنتیجه سهام آن را تقاضا می­کنند. اما در مقابل، عده­ای در این تفکر هستند که اپل آینده مناسبی ندارد. بنابراین سهام خود را به فردی دیگر می­فروشند. درنهایت، این حجم عرضه و تقاضا، قیمت در بازار را مشخص می­کند.

 

علاوه بر بازار بورس، امروزه بازارهای معاملاتی جدیدی ایجاد شده اند و اعتبار زیادی دارند.

 

انواع بازارهای مالی

امروزه بازارهای مالی به شکل­های مختلفی ظاهر شده­اند و همگی پرطرفدار هستند. این بازارها بر زندگی انسان­های زیادی درطول تاریخ تأثیرگذار بوده­اند. اما امروزه دو نوع بازار مالی موجود است:

 

بازارهای سنتی: در آمریکا، بازارهایی مانند اوراق قرضه و بازار بورس، بازارهای سنتی هستند و حجم بسیار زیادی را به خود اختصاص داده­اند. به گونه­ای که بطور تقریبی تمام آمریکایی­ها در این بازارها دارای سرمایه هستند. آنها با سرمایه­گذاری در این بازارها، پول زیادی را جابجا می­کنند.

 

بازارهای جدید: این بازارها که بازارهای مشتقه نیز نامیده می شوند،‌ بازارهای نوظهوری هستند که به نوعی از این بازارها پدید آمده­اند. بازارهایی مانند بازار فارکس، بازار CFD و بازارهای آتی از بازارهای سنتی ایده و الگو گرفتند. این بازارهای جدید در سرتاسر دنیا پدید آمدند که در سرتاسر جهان تحت عنوان بازار فارکس شناخته می شوند.

 

پیشینه بازار فیوچر یا CFD

پس از ایجاد بازارهای سهام در سرتاسر دنیا، افراد زیادی به این بازار علاقمند شدند. پول­های زیادی روانه این بازارها می­شد. مثلاً افراد ثروتمند با ورود به این بازار، در کسب­وکار سایر افراد شریک می­شدند. افرادی که ثروت اندکی داشتند، یا کسب­و­کاری جدیدی تأسیس می­کردند یا همان اندک پول خود را در این بازار سرمایه­گذاری می­کردند.

در آن زمان، دغدغه بسیاری از کسب­و­کارها، قیمت در آینده بود. تمامی عواملی که سبب می­شد یک کسب­و­کار از بین برود، عواملی ازجمله عدم امنیت، جنگ، طوفان، قحطی، ریسک، افزایش تقاضا و عدم توانایی پیش بینی آینده بودند.

 

مثلاً برای کشاورزان که سال­ها فعالیت داشته و طی یک شب، سیل یا طوفان تمام محصولی که می­توانست به چند برابر بفروشد، ازبین رفته است. یا کشاورزی که محصول پرتقال می­کارد، با ورود کالای وارداتی، قیمت پرتقال کاهش یابد، باید چه کند؟ این باعث ضربه به اقتصاد می­شود و انگیزه کشاورزان را از بین می برد. یا استخراج کننده نفت که دیروز می­توانست نفت را بشکه ای 150 دلار بفروشد، حالا امروز نفت شده بشکه ای 50 دلار باید چه کند.

 

انسان های 200 سال گذشته با این مشکلات روبرو بودند. آنها قیمت های فردا را نمی­دانستند. محصولی که روزی برای آن خیلی هزینه کرده­اند و خرج زندگی آنها را حاصل می­کند، نمی­دانستند ممکن است فردا با قیمتی به فروش برسد که برای آنها سود حاصل کند. یا اینکه ممکن بود این محصول طی یک شب نابود شود. به همین دلیل تصمیم گرفتند کسی را بیابند که محصول آنها را زودتر خریداری کند. یعنی کسی که محصول آنها را پیش خرید کند.

 

ضررهای کسب و کار

شما هر شغلی که دارید، ممکن است با مجموعه ای از کالاها در تعامل باشید. ممکن است تولید کننده باشید یا خریدار باشد. ممکن است این کالا را تبدیل به محصولی جدی کنید و بفروشید.

مثلا شغل نانوایی را درنظر بگیرید. نانوا، آرد را خریداری کرده و به نان تبدیل می­کند و نان را می­فروشد. این آرد از یک کشاورز که مزرعه گندم دارد خریداری می­شود. یعنی نانوا مصرف­کننده و مشتری محصول کشاورز است و خود نیز مشتریان زیادی دارد.

فرض کنید قیمت گندم افزایش یابد و فرض کنید نانوا هیچ گندمی برای خرید پیدا نکند. در این حالت ضربه زیادی به نانوا وارد می­شود و کسب­و­کار او از بین می­رود. حالا فرض کنید قیمت گندم کاهش یابد. در این صورت تمام محصولات و خود کشاورز نابود می­شوند.

این دو نفر یعنی کشاورز و نانوا می­توانستند کاری کنند که خیالشان راحت شود. همکاری که باعث شود تمام ریسک­های کسب­و­کار را از بین برده و کسب و کارشان پایدار بماند.

 

راهکار برای ضررهای کسب و کار

در مثال فرضی قبل، برای جلوگیری از ضررهای احتمالی، کشاورز و نانوا می­توانستند با هم معامله کنند. به عبارتی، کشاورز می­توانست تمام گندم خود را به نانوا پیش­فروش کند. نانوا نیز می­توانست گندم را پیش­خرید کند. این خرید را می­توانستند به قیمت امروز یا هر زمانی که دلشان خواست انجام دهند.

بیایید مثال دیگری را فرض کنیم. مثلاً یک شرکت نفت، تمام بشکه­های نفت خود را تا 6 ماه آینده با قیمتی مشخص پیش فروش کند. درصورت بالا رفتن قیمت نفت، مهم نیست و سود لازم بدست آمده. اگر هم قیمت نفت کاهش یابد، باز هم اهمیتی ندارد زیرا نفت خود را با قیمتی بالا فروخته اند.

به همین دلیل افراد و کسب­و­کارها، معامله با هم را شروع کردند. این معاملات، که بدون نظارت دولت هستند، پیمان آتی یا forward contract  نامیده می­شوند.

در پیمان آتی، نزد فردی بیعانه­ای می­گذاشتند. مثلاً قرار می­گذاشتند 1000 کیلو طلا در 6 ماه دیگر از شاخص طلاساز به یک تاجر و معامله­گر طلا تحویل داده شود. مقدار و زمان و تحویل در آینده و قیمت مشخص بود. تحویل در روز معلوم و یک بیعانه نزد امین می­گذاشتند.

اگر شش ماه بعد، کسی زیر قرار خود می­زد، باید از سمت امین بیعانه­ای به او داده می­شد. اما اگر امین زیر قرار خود می­زد، مشکلات بیشتری پیش می ­آمد.

 

شکل ­گیری بازار آتی یا فیوچر

در سال­های اولیه پیمان آتی، افراد زیادی در نتیجه کلاهبرداری در این بازار ضرر کردند. درنهایت، دولت­ها بازاری ایجاد کردند که در آن تمام معاملات را بتوان انجام داد. این معاملات دارای حجم مشخص، قیمت مشخص، روز و ساعت تحویل مشخص بودند.

به این بازار آتی یا forward contract می­گویند. در این بازار دیگر نگرانی بابت جابجایی یا ضایع شدن پول هیچ کسی نیست. این بازار کاملاً امن است.

 

در این بازار حتی می­توان بدون اینکه چیزی را تحویل داد، به معامله پرداخت. مثلاً 6 ماه دیگر 1000 تن گندم تحویل بگیرید. اما الان گندم را برای ۶ ماه دیگر خریداری کرده­اید. اما فردا قیمت گندم افزایش یابد، می­توانید گندم را با این قیمت افزایش یافته بفروشید. به این طریق، سود بدست می­آورید.

تنها نیاز است بیعانه­ای را در بازار فیوچر بگذارید. با این کار، می­توانید هر چیزی که بخواهید را پیش­خرید یا پیش­فروش کنید. در این بازار کسی پیدا خواهد شد که کمتر از ده ثانیه با شما وارد معامله می­شود. این همان قدرت بازار بین­المللی است.

مثلاً تصمیم می­گیرد در آمریکا 1000 بشکه نفت بفروشید. و فردی پیدا می­شود که از شما خریداری می­کند و شش ماه آینده به او تحویل دهید. اما قادر خواهید بود همین فردا معامله را تمام کنید و میزان اختلاف را تسویه کنید.

 

ویژگی­های بازار آتی یا فیوچر

بازار فیوچر، ویژگی­های جالب توجهی دارد که عبارتند از:

 

1- در این بازار، با پایین آمدن قیمت، سود می­کنید. به این دلیل که کالایی را برای ۶ ماه دیگر با این قیمت فروختید. هر زمان مایل به تسویه حساب بودید، می­توانید با سود معامله خود را خاتمه دهید.

 

2- می­توانید هر چیزی که دوست داشتید را در سرتاسر دنیا معامله کنید. بی نهایت قرارداد آتی موجود است و شما می­توانید به معامله بپردازید.

 

3- در این بازار می­توانید از اهرم استفاده نمایید. مثلاً فرض کنید یک درصد از کل مبلغ را باید به­عنوان بیعانه بگذارید. اما به اندازه کل مبلغ سود بدست می­آورید. فرض کنید 100 بشکه خریداری کرده­اید، اما برای بیعانه، تنها پول یک بشکه را پرداخت کرده­اید. با این حال، هنگامی که قیمت نفت افزایش می­یابد، به اندازه­ی کل 100 بشکه سود بدست می­آورید.

 

4- در این بازار سررسید مشخصی دارید. می­توانید تا روز سررسید، معامله خودتان را حفظ کنید. و روز سررسید آن را تسویه نمایید و تحویل بدهید. می­توانید زودتر از آن روز نیز تسویه کنید.

 

امروزه می­توانید بسیاری از معاملات فیوچر را توسط کارگزاری­های فارکس انجام دهید. این معاملات به اشتباه به­ عنوان معاملات بازار فارکس شناخته می شوند!

به­عنوان مثال، طلا در بازار فارکس، یک قرار داد از نوع فیوچر یا از نوع CFD است و ربطی به بازار فارکس ندارد. اما این معاملات توسط کارگزاران فارکس نیز ارائه می شوند.

به ­عنوان مثالی دیگر می ­توان شاخص بورس داوجونز را نام برد. این قرارداد نیز یا از نوع فیوچر یا CFD است. اما به­عنوان فارکس شناخته می شود.

 

مزایای بازار فیوچر

برخی مزایا درمورد بازار فیوچر سبب شد تعداد زیادی از تاجران وارد این بازار شوند. آنها توانستند درآمد زیادی را از این بازار بدست آورند. برخی از مهمترین ویژگی­ها عبارتند از:

 

  • مهمترین مزیت قراردادهای فیوچر این است که شما قادرید در پایین آمدن قیمت کالا سود بدست آورید. مثلا فرض کنید کشاورز نیستید و گندمی ندارید. اما می­توانید قراردادی ببندید و در آن، 1000 گونی گندم به فروش برسانید. زمانی که موعد آن رسید، با قیمت پایین­تر خریداری کرده و با قیمت بالاتر بفروشید.

 

  • می­توانید درصدی از مبلغ قرارداد را بیعانه بگذارید. نیاز نیست به اندازه کل مبلغ قرارداد پول بگذارید. مثلاً قصد دارید 1000 گونی گندم خریداری کرده یا بفروشید. اگر قیمت هر گونی 5 دلار باشد، نیازی نیست 5000 دلار بگذارید تا بتوانید معامله کنید. تنها کافی است 100 دلار گذاشته تا بتوانید معامله را انجام دهید. زمانی که سود بدست آوردید، بجای 100 دلار، روی 5000 دلار خود سود کرده اید.

 

  • این قرارداد، بطور کامل زیرنظر نهادهای قانونی بین­المللی بسته می­شود. همچنین استانداردهای مشخصی را پیروی می­کند.

 

 

  • تمام قراردادها سررسید دارند. مدت این سررسیدها ممکن است از 3 ماه تا چند سال باشد. اما تمام قراردادها با فرا رسیدن تاریخی مشخص، منقضی می­شوند.

 

  • نحوه تسویه قراردادها به دو شکل است. هم می­توان جنس را تحویل داد. هم می­توان اختلاف قیمت قرارداد و قیمت الان را بصورت نقدی تسویه کرد. امروزه اصولاً تمام قراردها به­صورت نقدی تسویه می­شوند.

 

 

چه کالاهایی را می توان در بازار فیوچر معامله کرد؟

دارایی­ها و کالاهای زیادی را می­توان در بازار فیوچر معامله کرد. برخی از دارایی­ها و کالاهای رایج عبارتند از:

 

  • تمام کالاهای کشاورزی مانند گندم، ذرت، قهوه، کاکائو، آب پرتقال و موارد مشابه.
  • حیواناتی مانند گاو، گوسفند، خوک و غیره.
  • کالاهای صنعتی از جمله نفت، گاز، مس، روی و سایر موارد.
  • فلزات گرانبهایی مانند طلا، نقره، پلاتینوم
  • هزاران کالا و دارایی دیگر

افراد زیادی در طول تاریح در بازار آتی حضور داشته­اند. این افراد از جمله جس لیورمور توانسته­اند با استفاده از این بازار، از بزرگترین ثروتمندان زمان خود شوند. جس بیشتر علاقمند به معاملات ذرت بود. پس از مهاجرت از روستا به شهر، او توانست در یک کارگزاری فعالیت خود را آغاز کند. تا اینکه با بازار آتی آشنا شده و وارد معاملات آتی شد. او تبدیل به تاجر بزرگی در زمان خود شد.

 

امروزه، بزرگترین بازار معاملات فیوچر، بازارهای شیکاگو و لندن هستند. همه روزه میلیاردها دلار پول جابجا شده و افراد زیادی ثروتمند می­شوند. اما این بازار مشکلاتی را برای برخی افراد پدید آورد و سبب شد برخی افراد به سمت بازار دیگری بروند. در ادامه با بازار دیگری به نام سی اف دی آشنا می­شوید.

 

معاملات موجود در بازار CFD

امروزه یکی از پرطرفدارترین و پرکاربردترین نوع معاملات دنیا، معاملات CFD هستند. این معاملات دارای حجم زیادی در عمده دارایی­ها در سرتاسر دنیا هستند.

 

مفهوم بازار CFD

سی اف دی در لغت به معنای معامله برای اختلاف (contract for difference) است. اگر به بازار فیوچر دقت کرده باشید، مردم برای ۶ ماه، یک سال و دو سال دیگر خود، کالایی را از یکدیگر پیش ­خرید کرده یا آن را پیش­فروش می­کردند.

آنها در زمان تسویه یعنی در آخرین روز قرارداد، می­بایست اختلاف قیمت کنونی یا قیمتی که معامله با آن انجام شده را پرداخت می­کردند.

 

مثلاً یک معامله گر در قراردادی معامله کرده که باید ۶ ماه آینده 100 اونس طلا را تحویل دهد. او در قیمت 1200 اقدام به این معامله کرده است. با طرف مقابل عهد کرده که شش ماه آینده در این قیمت، 100 اونس طلا به او می­دهد.

 

درحال حاضر، قیمت طلا 1300 است. یعنی 100 دلار از قیمتی که او فروخته، افزایش یافته است. درواقع، این معامله گر درحال ضرر کردن است. اما آن معامله­گر دیگر چاره ای ندارد و باید این ضرر را بپردازد. زیرا، این قرارداد دارای سررسید است و معاملات برطبق این سررسید تسویه می شوند.

اگر معامله گر نخواهد معامله را تسویه کنید، راهی برای او وجود ندارد. چون این قرارداد مشخص بوده و زمان پایان آن فرا می­رسد. اما در بازار CFD می­توانست معامله را تسویه نکند! از این مثال، می­توان به مفهوم بازار CFD رسید.

 

بازار CFD فاقد سررسید

زمانی که در بازارهای فارکس و جدید مانند سی اف دی و فیوچر به معامله می­پردازیم باید دقت داشته باشیم. بیشتر از هر چیز باید توجه کنیم که هم اکنون در گاو صندوق خودمان طلا نداریم! ما روی اختلافی سود بدست می­آوریم که حاصل از قیمت امروز یا قیمت آینده است.

 

فرض کنید امروز سهام اپل را با قیمت 120 دلار خریداری کنیم. هفته آینده این سهام را 130 دلار بفروشیم. ما مالک اپل نیستم و فقط روی نماد این شرکت معامله انجام می­دهید و صاحب هیچ سهمی در این شرکت نیستیم.

این معاملات مشابه معامله فیوچر هستند. یعنی در این معاملات، خریدار به فروشنده تعهد می­دهد که چیزی را با قیمت معین امروز خریداری کند، حتی اگر قیمت تغییر زیادی کرده باشد.

فروشنده نیز متعهد می شود که دارایی خود را با همین قیمت بفروش برساند. حتی اگر قیمت بالاتر برود. در روز سررسید و یا هر روز دیگری نیز می­تواند تسویه کند. بازار سی اف نیز دقیقاً دارای همین ویژگی است.

 

ویژگی­های بازار CFD

مهمترین ویژگی­های معامله در بازار سی اف دی شامل موارد زیر است:

 

  1. در این بازار زمینه برای شما وجود دارد که هم در صعود قیمت سود بدست آورید و هم در زمان نزول قیمت سود کنید.

 

  1. در این بازار نیز می­توانید از اهرم استفاده کنید.­

 

  1. قادر هستید به معامله هزاران دارایی بپردازید. هر زمان نیاز داشتید معامله خود را بسته و سود بدست آورید.

 

  1. نیازی نیست برای پیدا کردن خریدار و فروشنده منتظر بمانید.

 

  1. و مهمتر از همه اینکه برخلاف بازار فیوچر، اینجا نگران سررسید نیستید. سی اف دی ها فاقد سررسید هستند. درنتیجه، شما قادرید معامله خود را ماه ها و سال ها حفظ کنید.

 

فرض کنید پس از بحران اقتصادی سال 2008 میلادی، شاخص اس اند پی خریداری می­کردیم. در این صورت می­توانستیم حتی تا امروز آن را نگه­داری کنیم!! این شاخص تا به امروز، بیش از 500 درصد سود خالص داده است.

 

حالا فرض کنید همین شاخص را با اهرم 10 خریداری می­کردیم. مثلا اگر صاحب 10 هزار دلار بودیم، 10 هزار دلار در یک معامله سی اف دی، 10 هزار دلار اس اند پی خریداری می­کردیم. خلاصه این جمله بدین معناست که شما 10 دلار را به­عنوان وجه تضمین یا بیعانه پرداخت می­کنید. درنتیجه، می­توانید تا ده برابر پولی که گذاشتید را معامله کنید.

 

چند مثال دیگر از بازار سی اف دی

فرض کنید در سال 2008، در یک معامله سی اف دی با 10 هزار دلار و با اهرم 10، شاخص اس اند پی خریداری می­کردیم. در این صورت، امروز بیش از 250000 دلار سود بدست می­آوردیم. این سود، فقط با 10 هزار دلار و فقط با یک خرید بدست آمده است. در طول این روند، اگر به خریدهای مرکب اقدام می­گردید، این عدد ممکن بود به بیش از 2 میلیون دلار برسد.

یک مثال دیگر درمورد بازارهای CFD را درنظر بگیرید. یک تاجر ممکن است تصور کند که شرکت گوگل در سال­های آینده سیر نزولی دارد. او مایل است از پایین آمدن قیمت، سود بدست آورد.

 

در بازارهای سهام سنتی نمی­تواند چنین کاری انجام دهد. چون در این بازارها فقط باید سهام خریداری کرده و نگهداری کرد. دراین بازارها نمی توان روی پایین آمدن قیمت­ها، سودی بدست آورد.

 

بنابراین این تاجر به سراغ بازار سی اف دی رفته و قرارداد گوگل را به فروش می­رساند. در این بازار قرار می­گذارد که زمان تسویه، اختلاف قیمت  امروز و روز تسویه را به بازار پرداخته یا از بازار بگیرد. این تاجر در قرارداد سی اف دی، سهام گوگل را روی قیمت 150 دلار به ازای هر سهام به فروش رساند. حال اگر قیمت سهام به 100 دلار رسیده باشد، روی هر سهم 50 دلار سود کرده و معامله را می بندد.

 

مزایا و امکانات بازار و معاملات CFD

بازارها و معاملات CFD، بسیار پرطرفدار هستند. زیرا این بازارها فاقد سررسید هستند. این بازار و معاملات آن دارای اهرم و سرعت زیاد هستند. امکان خرید و فروش در آنها وجود دارد. و شاید از مهمترین مزیت اینکه، روی تمام کالاها، ارزهای دیجیتال، سهام­ها، اوراق قرضه و غیره، CFD  امکان پذیر و موجود است. یعنی CFD بازاری با بیش از 20 هزار کالای معاملاتی باور نکردنی است.

 

برخی به اشتباه این بازار را زیرنظر فارکس درنظر می گیرند. آنها تصور می کنند این بازار فارکس است. اما فارکس بازار متفاوتی است و این دو با یکدیگر تفاوت دارند.

 

در بازار سی اف دی می توان سهام بازارهای بزرگی مانند گوگل را خریداری کرد. سهام اپل سهام علی بابا، مایکروسافت، آمازون، فیس بوک، بنز، تسلا، آدیداس، پورشه، بنز و هر شرکت خارق­العاده­ای که در سرتاسر دنیا وجود دارد.

 

علاوه بر این سهام­ها، قادرید شاخص­های سهام بزرگ دنیا را نیز معامله کنید که خارق­العاده است. می­توانید به معامله طلا، نفت، ذرت، گندم، قهوه، کاکائو، روی، مس و کالاهای زیاد دیگری بپردازید.

همچنین می­توانید به سراغ ارزهای دیجیتال دنیا بروید. بیت­کوین، اتریوم یا ده­ها ارز دیجیتالی دیگر را خریداری نمایید. یک بازار با این همه دارایی برای معامله، در سی اف دی امکان­پذیر است. امروزه، معاملات سی اف دی از مهمترین معاملاتی هستند که سبب تکان خوردن دنیای مالی شده­اند.

 

بازارهای سی اف دی، امروزه شرایط مناسبی برای تاجران و صنعت­گران فراهم آورده است. بیش از هزاران نوع ابزار معاملاتی در اختیار مشتریان قرار می­گیرد. مشتریان می­توانند ریسک خود را پوشش دهند. یا اینکه می­توانند روی آنها معامله کرده و سود بسیاری بدست آورند.

سی اف دی با این ویژگی های خارق العاده، امروزه یکی از رایج ترین ابزارهای معاملات در دنیا محسوب می­شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *