سواپ در فارکس چیست؟

سواپ در فارکس

آنچه در این مقاله می‌خوانید

معنی سواپ در فارکس چیست؟

«سواپ در فارکس» (FX Swap) قراردادی برای معامله ارز بین دو طرف مبادله‌کننده است. سواپ در لغت به معنی معاوضه به شمار می‌رود. در این قرارداد یکی از طرفین معامله به طرف دیگر اصل مبلغ وام به همراه بهره آن‌را پرداخت می‌کند و برعکس.

درواقع، یکی از طرفین هم‌زمان به طرف دیگر معامله قرض می‌دهد و از او وام دریافت می‌کند. از مهم‌ترین انواع سواپ در فارکس می‌توان به «سواپ نرخ ارز ثابت به ازای نرخ ارز ثابت» (Fixed-for-fixed Currency Swap) و «سواپ نرخ ارز ثابت به ازای نرخ ارز شناور» (Fixed-for-floating Currency Swap) اشاره کرد.

 

هدف معامله‌گران از شرکت در قرارداد سواپ چیست؟

معامله‌گران با هدف دریافت وام در واحد پولی خارجی با نرخی متناسب‌تر از استقراض این مبلغ در بازار خارجی، سواپ را انجام می‌دهند. سواپ کردن ارز‌های خارجی اولین بار توسط بانک جهانی در سال ۱۹۸۱ میلادی برای تهیه مارک آلمان و فرانک سوئیس انجام شد. این نوع از سواپ در فارکس تنها برای وام‌هایی با سررسید‌هایی ۱۰ ساله قابل انجام است.

 

تفاوت سواپ ارز با سواپ نرخ بهره چیست؟

در «سواپ نرخ بهره (Interest Rate Swap) » برخلاف سواپ ارز مبلغ اصلی وام مورد معاوضه قرار نمی‌گیرد.

 

سواپ ارز چگونه انجام می‌شود؟

در سواپ ارز، هر یک از طرفین تا زمان رسیدن موعد اتمام وام اقدام به پرداخت سود می‌کنند. با به پایان رسیدن سواپ، طرفین قرارداد، بار دیگر مبلغ اصلی وام را با نرخی از قبل تعیین شده معاوضه می‌کنند. این‌ کار، ریسک تراکنشی را تا حد قابل ‌توجهی کاهش می‌دهد.

 

سواپ نرخ ارز ثابت در ازای نرخ ارز ثابت چیست؟

در این نوع از سواپ هر دو طرف قرارداد با نرخی ثابت بهره وام اعطا شده را پرداخت می‌کنند.

 

سواپ نرخ ارز ثابت به ازای نرخ ارز شناور چیست ؟

در سواپ نرخ ارز ثابت در ازای نرخ ارز شناور یکی از طرفین با نرخ ثابت و طرف دیگر قرارداد با نرخ شناور بهره وام را پرداخت می‌کنند. در این نوع از سواپ برخلاف نوع اول، مبلغ اصلی وام معاوضه نمی‌شود.

 

مثال سواپ ارز خارجی

همان‌طور که در تعریف سواپ بیان کردیم، یکی از دلایل انجام سواپ توسط معامله‌گران ایجاد بدهی کمتر است. برای مثال، شرکت اروپایی A از شرکت آمریکایی B، به مبلغ ۱۲۰ میلیون دلار وام می‌گیرد و به صورت یک‌جا، شرکت آمریکایی از شرکت اروپایی ۱۰۰ میلیون دلار استقراض می‌کند. این سواپ بر اساس نرخ نقدی ۱٫۲ دلار صورت گرفته که توسط «نرخ بین‌بانکی لندن» (London  Interbank Offered Rate | LIBOR)   تعیین شده است. این قرارداد امکان وام‌گرفتن در مناسب‌ترین نرخ را فراهم می‌کند.

 

بعضی از موسسات مالی در جهت کاهش ضرر‌های ناشی از نوسانات نرخ ارز اقدام به سواپ می‌کنند. در طی بحران مالی سال ۲۰۰۸ میلادی، بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا امکان سواپ ارزی را برای کشور‌های درحال توسعه‌‌ دارای بحران نقدینگی بوجود آورد.

 

سواپ در معاملات ایرانیان

توجه داشته باشید از آنجایی که به طور کلی سواپ در فارکس صورت شرعی ندارد و از منظر اسلام مورد قبول نیست، اکثر بروکرهایی که با ایرانیان کار می‌کنند حساب های Free Swap یا بدون سواپ دارند تا اشکال شرعی فارکس برای مسلمانان رفع شود.

شما می‌توانید با مراجعه به بخش بروکرهای سایت ما با این بروکرها آشنا شوید و گزینه مناسب خود را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *