پوزیشن در فارکس چیست؟ + نحوه محاسبه سود و ضرر معاملات فارکس

پوزیشن در فارکس
در این مقاله با مفهوم پوزیشن در فارکس آشنا می شوید. در ادامه انواع پوزیشن های بازار فارکس و نحوه محاسبه سود و ضرر پوزیشن ها بررسی می شوند.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

پوزیشن در فارکس چیست؟

«پوزیشن (Position) » میزانی از سرمایه یا دارایی در دست اشخاص حقیقی و حقوقی به شمار می‌رود. درواقع پوزیشن همان میزان پولی است که فرد معامله‌گر با آن مبادلات خود را در بازار فارکس انجام می‌دهد.

 

بسته شدن پوزیشن در فارکس به چه معناست؟

بسته‌شدن پوزیشن زمانی اتفاق می‌افتد که معامله‌گر عملی مخالف با پوزیشن قبلی را انجام دهد. برای مثال، اگر پوزیشن قبلی خرید ارز باشد، معامله‌گر با فروش ارز درواقع پوزیشن را می‌بندد.

 

پوزیشن‌ها می‌توانند به صورت داوطلبانه یا غیر داوطلبانه بسته شوند. برای مثال، فرد اگر نیاز به نقدینگی داشته باشد، دارایی را می‌فروشد و پوزیشن را می‌بندد. با نزدیک‌شدن اوراق قرضه به زمان سررسید، پوزیشن به صورت غیرداوطلبانه بسته می‌شود.

 

باز بودن پوزیشن به چه معناست؟

»پوزیشن باز « (Open Position) یعنی معامله‌ای که نتایج مالی آن هنوز ثبت نشده است. اگر پوزیشن بازشده معامله‌گری، خرید ارز معینی باشد، معامله‌گر می‌تواند با فروش آن ارز، پوزیشن را ببندد. همچنین، اگر پوزیشن باز‌شده معامله‌گر فروش ارز باشد، معامله‌گر امکان بستن پوزیشن را با خرید آن دارد.

 

پوزیشن خرید یا لانگ پوزیشن در فارکس چیست؟

»پوزیشن خرید « (Long Position) به خرید یک سهم، ارز یا دارایی توسط معامله‌گر به امید افزایش قیمت آن و کسب سود گفته می‌شود. معامله‌گر به علت دیدگاه مثبت نسبت به صعودی شدن روند قیمت، پوزیشن خرید را حفظ می‌کند.

 

پوزیشن فروش یا شرت پوزیشن در فارکس چیست؟

» پوزیشن فروش « (Short Position) یا شرت پوزیشن به موقعیتی می‌گویند که یک معامله‌گر دارایی یا سهامی را در بازار‌های مالی با هدف بازخرید آن در قیمتی پایین‌تر و در زمانی دیگر، بفروشد. درواقع، معامله‌گر با درنظرگرفتن کاهش قیمت دارایی در آینده، نسبت به فروش آن اقدام می‌کند.

 

 

انواع پوزیشن فروش چه هستند؟

به صورت کلی، دو نوع پوزیشن فروش وجود دارد که در ادامه به تشریح آن‌ها می‌پردازیم.

 

پوزیشن فروش آشکار: «پوزیشن فروش آشکار « (Naked Short Position) یا شرت پوزیشن آشکار به خرید دارایی یا سهام بدون داشتن مالکیت آن‌ها اشاره می‌کند.

پوزیشن فروش پوشیده: «پوزیشن فروش پوشیده (Covered Short Position) « یا شرت پوزیشن پوشیده یعنی معامله‌گر سهام را از منبعی استقراض کند و در مدت معامله به آن منبع سود پرداخت کند.

 

شیوه محاسبه سود و ضرر در بازار فارکس

در زمینه معاملات، نرم افزارهای پیشرفته­ای موجودند که تمام سود و زیان شما را به­صورت آنلاین محاسبه می­کنند به­طوری که در حساب شما قابل نمایش باشد. اما اگر می­خواهید معامله­گر حرفه­ای باشید، بهتر است شیوه محاسبه سود و زیان و اصطلاحات تخصصی فارکس را بدانید.

 

پس از آشنایی با پیپ و لات، نوبت آن رسیده که با یک فرمول تقریبی و ساده، با شیوه محاسبه سود و زیان در بازار فارکس آشنا شوید.

 

فرض کنید، یک لات طلا خریداری کردید، طلا یک پیپ افزایش پیدا کرده باشد. میزان سود براساس دلار چقدر است؟ بطورکلی، میزان سود را در بازار فارکس باید براساس دلار آمریکا بسنجیم و کاری با پیپ و لات نداریم!

 

در فارکس، اگر یک لات از یک دارایی را خریداری کنید و یک پیپ جابجا شود، تقریبا نزدیک به ۱۰ دلار سود بدست می آوریم یعنی: 1 LOT . 1 PIP= 10 USD

 

مثلاً با خرید یک لات نفت، و یک پیپ افزایش در آن، ۱۰ دلار سود بدست می­آوریم.

 

اصلاً اهمیتی ندارد که درحال معامله چه دارایی هستید، تنها مهم است حجم لات و مقدار پیپ خود را بدانید. مثلا، پس از خرید یک لات طلا و افزایش یک پیپ، 10 دلار سود کسب می­کنید. یک لات یورو به دلار خریداری کردید و ۱ پیپ افزایش یافت، ‌۱۰ دلار سود کردید.

 

بطورکلی، پیپ در فارکس به­عنوان کوچکترین معیار تغییرات در قیمت محسوب می­شود. در صعود و نزول­های مهم در بازار، قیمت­ها بیشتر از هزار پیپ در حرکت هستند. به­عنوان مثال، با معامله 100 لات و کسب 1000 پیپ سود، یک میلیون دلار حاصل می­شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *